human potential in organisaties herkennen en benutten

Lichaamspatronen bij stress en hoe je ze kunt ompolen

Een reactie plaatsen

Langdurige stress is waarneembaar aan de lichaamshouding en aan iemands totale energiepatroon. Bij langdurige stress is iemand meestal meer naar boven gericht dan lager in het lichaam, en meer naar voren dan naar achteren. Het zwaartepunt van de energie is dan meer in het hoofd en minder in de buik en voeten. Het accent in de hele lichaamshouding ligt meer op inspanning dan op ontspanning.

Voor herstel van de balans is het nodig consequent meer ontspanning dan inspanning in te bouwen, zowel in het dagelijks leven als tijdens het doen van oefeningen.

Daarbij kun je denken aan het volgende:

  • verminder de belasting, zorg voor afwisseling tussen inspanning en ontspanning gedurende de dag
  • 1 ding tegelijk doen en op tijd stoppen, pauzes en afwisseling!
  • richt je meer op je binnenwereld (lichaamshouding is dan meer naar het midden) dan op de buitenwereld (lichaamshouding is dan meer naar voren)
  • blijf met je aandacht in het NU en doorbreek de reflex van moeten doen, waardoor je je accu oplaadt
  • bij het doorbreken van de stress-arousalreflex zal onherroepelijk oude spanning meer voelbaar worden. Dit is je kans om deze tot rust te laten komen (en dat heeft gewoon aandacht en tijd nodig.)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.